Türk Nefroloji Derneği Başkanı ve Akdeniz Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Gültekin Süleymanlar, yarın kutlanacak olan 'Dünya Böbrek Günü' nedeniyle yaptığı açıklamada, 2002'den bu yana Türkiye'de 20 bin 888 böbrek nakli yapıldığını, bu nakillerden 16 bin 408'inin canlıdan, 4 bin 480'inin ise kadavradan olduğunu aktardı. Prof. Dr. Süleymanlar, 2013 yılında ise 585'i kadavradan olmak üzere 2 bin 359 hastaya böbrek nakli yapıldığını kaydetti.
Her 6-7 erişkinden birinde var
Böbrek nakil merkezleriyle ilgili de bilgi veren Prof. Dr. Süleymanlar, Türkiye'de 61 transplantasyon merkezi olduğunu, bunlardan 25'inin üniversitelerde, 5'inin vakıf üniversitelerinde, 12'sinin eğitim ve araştırma hastanelerinde, 19'unun ise özel hastanelerde olduğunu dile getirdi. Dünyada her 10 kişiden birinin böbrek hastası olduğunu söyleyen Prof. Dr. Süleymanlar, Türk Nefroloji Derneği'nin yaptığı bir tarama çalışmasına göre de Türkiye'de her 6-7 erişkinden birinde çeşitli evrelerde kronik böbrek hastalığı bulunduğunu belirtti.
Hayati sistemi etkiler
Kronik böbrek yetmezliğinin sinsi ve hızlı ilerlediğini, teşhiste geç kalındığını anlatan Prof. Dr. Süleymanlar, "Kronik böbrek yetmezliği son evreye gelene kadar dolaşım, boşaltım ve sindirim gibi vücuttaki birçok hayati sistemi olumsuz etkiler. Bu nedenle insanlar farklı şikayetlerle hekime başvururlar. Halbuki genellikle bu hastalıkların arkasında kronik böbrek yetmezliği yatar. Kronik böbrek yetmezliğinin belirtilerini söyle sıralamak mümkün” dedi
Hastalıktan korunmak için…
Kronik böbrek hastalığından korunmanın 8 altın kuralı olduğunu söyleyen Prof. Dr. Gültekin Süleymanlar, bu önerilerini şöyle sıraladı: "Düzenli egzersiz yapın. Sağlıklı beslenin ve vücut ağırlığınızı koruyun. Tuzu azaltın. Yeterli sıvı alın. Sigara kesinlikle içmeyin. Ağrı kesici ilaçlardan kaçının. Kan basıncınızı ve kan şekerinizi düzenli ölçtürün. Risk grubunda iseniz böbreklerinizi düzenli olarak kontrol ettirin" diye konuştu
SAĞLIK
Yayınlanma: 12 Mart 2014 - 16:50
20 binden fazla kişiye böbrek nakli yapıldı
Türk Nefroloji Derneği Başkanı Prof.Dr. Gültekin Süleymanlar, 2002 yılından bu yana Türkiye'de 20 bin 888 böbrek nakli yapıldığını, ülkede toplam 61 böbrek nakil merkezi bulunduğunu söyledi
SAĞLIK
12 Mart 2014 - 16:50
