Antik kentleri, denizi ve yeşil doğasıyla tatil cenneti Kaş'ın orman varlığı, 'çam kese' böceği nedeniyle yok olma tehlikesiyle karşı karşıya. Çam ağaçlarına verdikleri zarar nedeniyle ormancıların 'dumansız yangın' diye nitelendirdiği 'çam kese' böceği, ilçedeki yaklaşık 100 bin dekarlık çam ormanını tehdit ediyor.
'Dumansız yangın'a karşı biyolojik savaş başlatılan Kaş Orman İşletme Müdürlüğü'nde kurulan özel laboratuvarda, 'çam kese' böceğini yiyerek beslenen 'faydalı böcek' üretiliyor. 8 uzmanın görev yaptığı laboratuvarda, doğadan toplanan 'çam kese böcekleri' ve bu zararlıyı yiyerek beslenen faydalı böcekler bir arada yaşatılıyor. 'Calasoma- terminatör' adı verilen faydalı böceklerden alınan yumurtalar, daha sonra laboratuvarda kuluçkada bekletiliyor.
Zararlıları yiyerek yok ediyor
Ormandan alınan toprağın içinde bekletilen yumurtanın yanına ise yem olarak 'çam kese' böcekleri bırakılıyor. Yumurtadan çıkan faydalı böcek, 'çam kese' böceğini yiyerek besleniyor. 15 gün laboratuvarda bu şekilde beslenen böcekler, daha sonra ormanda çam ağaçlarının altında kazılan çukurlara bırakılıyor. Topraktan çıkarak çam ağaçlarına tırmanan faydalı böcekler, ormanlara yangın kadar zarar veren 'çam kese' böceklerini yiyerek yok ediyor. Ormanlardaki 'dumansız yangın'ı söndüren faydalı böceklerin ömrü yalnızca 2 yıl. Ancak bu faydalı böcekler, yılda 150- 200 arasında yumurta bırakarak hızla doğal ortamda çoğalıyor. Böylelikle popülasyonun devamı sağlanmış oluyor ve çam ağaçlarını koruyor. DHA
GÜNDEM
Yayınlanma: 21 Nisan 2014 - 18:20
'Dumansız Yangın'a böcekli müdahale
Kaş İlçesi'nde, çam ormanlarına verdikleri zarar nedeniyle 'dumansız yangın' olarak nitelendirilen çam kese böceğine karşı laboratuvar ortamında üretilen faydalı böcekler ormana bırakılıyor
GÜNDEM
21 Nisan 2014 - 18:20
