Günümüzde, bir video oyunu, gelişmiş fizik, yapay zekâ, üç boyutlu grafikler, ses efektleri, müzik, karmaşık bir oyun tasarımı ve benzerini içerebilir. Ayrıca çeşitli giriş aygıtları (fare, klavye, oyun kumandası ve direksiyon gibi) kullanabilir ve internet aracılığıyla başka insanlar ile oynama seçeneği de sunuyor olabilir. Bu bahsettiğimiz şeylerin her biri ya da başka bir deyişle oyunun her yönü, bir programcının hatta birden fazla programcının tüm zamanını tüketebilir. Durum böyle olunca kişi başı iş yükünü azaltmak ve oyunu mantıklı bir sürede tamamlayabilmek için farklı alanlarda uzmanlaşmış programcılara ihtiyaç duyulabilir.
Oyun programcılarının maaşları şirketten şirkete ve ülkeden ülkeye değişir. Video oyunu satışları, film ve müzik gibi diğer eğlence biçimleriyle rekabet etse de video oyunu endüstrisi son derece değişkendir. Bu değişkenlik işverenlerin mali zorluk yaşamasına sebep olabildiği için oyun programcıları da doğal olarak bu istikrarsızlıktan etkilenebilirler. En yaygın video oyunu geliştirici türü olan üçüncü taraf geliştiriciler, video oyunu yayıncısından gelen sürekli bir fon akışına bağlıdır. Hedeflenen noktalara zamanında ulaşamama veya oyunun iptal edilmesi gibi bir dizi nedenden dolayı fonlar yetersiz kalabilir ve geliştirici çalışanları işten çıkarmaya veya iflas ilan etmeye ve işi bırakmaya zorlanabilir. Büyük yayıncılar için çalışan oyun programcıları bir tık daha güvendedir ancak büyük oyun yayıncıları bile iflas edebilir.