Kritik Vuruş Nedir?
Birçok rol yapma oyununda ve video oyununda kritik vuruş, başarılı bir saldırının normal bir darbeden daha fazla hasar verme şansıdır. Karakter özellikleri veya durumsal değiştiriciler devreye girebilse de kritik vuruşlar neredeyse her zaman rastgeledir. Örneğin, oyuncu karakterlerinin bir "Şans" niteliğine sahip olduğu oyunlar, genellikle bu istatistik üzerinde meydana gelen kritik isabet olasılığını temel alır: Şansı yüksek olan bir karakter daha yüksek oranda kritik isabet sağlarken, Şansı düşük olan bir karakter, bazı oyunlarda kritik vuruşlara daha çok maruz kalabilir.
Kökeni
Kritik vuruş kavramının ilk ortaya çıkışı 19. Yüzyılda subaylara savaş alanı taktikleri öğretmek için kullanılan bir çeşit savaş oyununa dayanmaktadır. Rol yapma oyunlarında kullanılmaya başlanması ise çok daha sonra oldu. 1975 yılında ortaya çıkan bir rol yapma oyunu olan “Empire of the Petal Throne”, kritik vuruşlar kavramını rol yapma oyunlarına tanıttı. Oyunun kurallarına göre 20 taraflı bir zarda 20 atan bir oyuncu normal hasarı iki katına çıkarır ve 20'nin ardından 19 veya 20'lik bir zar atılması ise ölüm vuruşu sayılır. Bu kuralın amacı oyunda hayati bir organa yapılan şanslı bir vuruşu simüle etmektir.
Barış Baran ÇİÇEK